اهداف آموزشی کاربرگ‌های «آموزش‌پنهان» کلاس اول چیست؟

اهداف آموزشی کاربرگ‌های «آموزش‌پنهان» کلاس اول چیست؟

با انجام کاربرگ‌های «آموزش‌پنهان» کلاس اول

بچه‌ها چه مفاهیم و مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند؟

با انجام فعالیت‌های این کاربرگ‌های آموزشی، بچه‌ها تمام اهداف آموزشی درس‌های ریاضی و فارسی کلاس اول را به شیوه‌ای ساده و روان، فارغ از تکرار و تمرین‌های سنتی رایج و بدون این‌که نیاز باشد کسی این موضوعات و مفاهیم را مستقیماً به آن‌ها آموزش بدهد، یاد می‌گیرند.

این فعالیت‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و به صورت تلفیقی از مفاهیم ریاضی و زبان‌آموزی طراحی شده‌اند؛ اما اگر بخواهم اهداف هر درس را جداگانه بیان کنم به شرح زیر می‌باشد:

 اهداف آموزشی کاربرگ‌های «آموزش‌پنهان» کلاس اول در درس ریاضی:

1- درک مفهوم اعداد یک‌رقمی و دورقمی و تصویر‌سازی صحیح از مفهوم این اعداد در ذهن بچه‌ها، با این هدف که به توانایی انجام محاسبات ریاضی، به صورت کاملاً ذهنی، هم برای اعدادد یک‌رقمی و هم برای اعداد دورقمی برسند.

2-توانایی و مهارت حل مسئله به صورت ذهنی 

3- یادگیری و تسلط بر فعالیت‌هایی مثل الگو‌یابی و سودوکو

اهداف آموزشی کاربرگ‌های «آموزش‌پنهان» کلاس اول در درس فارسی (زبان‌آموزی):

1-تقویت مهارت‌های دیداری و شنیداری

2- افزایش قدرت حافظه و توانایی تمرکز بچه‌ها

3- شکوفایی خلاقیت بچه‌ها در متن‌نویسی و صحبت‌کردن

4-افزایش قدرت تحلیل بچه‌ها با هدایت آن‌ها به سمت کشف رابطه‌ی بین حروف و صداها در کلمات

5 – یادگرفتن کلمه‌سازی به جای حفظ کردن کلمات با تکرار و تمرین

6- یادگرفتن درست‌نویسی و املا با تکیه بر حافظه‌ی تصویری به جای تکرار و تمرین‌های سنتی و املاگویی

7- روان‌خوانی و پیوسته‌خوانی کلمات و جملات به جای صداکشی

8 – افزایش درک‌مطلب

9- افزایش گنجینه‌ی واژگان

10- متن‌نویسی و جمله‌سازی خلاقانه

11- دست‌ورزی 

سعی می‌کنم به مرور درباره‌ی هر یک از این اهداف آموزشی و شیوه‌ی صحیح دست‌یابی به این اهداف و نیز دیدگاه‌های اشتباه رایج در وضعیت فعلی آموزش کشورمان،  مقالات یا ویدیوهایی را آماده کنم و با شما به اشتراک بگذارم.

و اما نکته‌ی پایانی که از نظر خودم اهمیت خیلی بیشتری نسبت به اهداف آموزشی بالا، در روند رشد و یادگیری بچه‌ها و زندگی آن‌ها در آینده دارد، تأثیری است که این نوع از آموزش و کاربرگ‌های آموزشی، در رشد قدرت تحلیل و تفکر بچه‌ها دارند.

در واقع آموزش توانایی تفکر به بچه‌ها، تأثیر ثانویه‌ی این سبک از آموزش مفاهیم، بر روی ذهن آن‌ها به شمار می‌آید؛ اما توانایی و مهارتی است که اولویت بسیار بالاتری نسبت به سرفصل‌های آموزشی و درسی دارد و قطعاً در مسیر زندگی، نیاز ضروری هر فردی خواهد‌بود.

همه‌ی این‌ها در حالی‌ است که شیوه‌های آموزشی غلط و سنتی رایج، نه تنها کمکی به رشد این نوع از توانایی در بچه‌ها نمی‌کند، بلکه به مرور با پرکردن ذهن آن‌ها از اطلاعات و پافشاری بر کلیشه‌ها، باعث کمرنگ شدن این توانایی‌ها در بچه‌ها می‌شود.

سعی می‌کنم در اولین فرصت محتوای کاملی درباره‌ی تأثیر شیوه‌های آموزشی بر رشد یا سرکوب توانایی‌ها و مهارت‌های فکری بچه‌ها، از جمله خلاقیت، قدرت تفکر، تحلیل و استدلال آن‌ها آماده کنم و با شما دوستان عزیز به اشتراک بگذارم. 

شما دوست گرامی می‌توانید مقالات مربوط به این موضوع را در بخش مسیر اصلی آموزش کودک مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید