استفاده از کاربرگهای آموزشپنهان کلاس اول به عنوان تکالیف هماهنگ در مدرسه
بهترین روش استفاده از کاربرگهای آموزشپنهان کلاس اول، این است که به عنوان تکالیف هماهنگ برای همهی دانشآموزان یک کلاس یا مدرسه مورد استفاده قرار بگیرند.
فعالیتهای این مجموعه از کاربرگهای آموزشی کلاس اول به شکلی طراحی شدهاند که معلم بتواند برای هر روز از سال تحصیلی، دو صفحه از آنها را به عنوان مشق شب دانشآموزان خود تعیین کند.
کاربرگها به صورت تکالیف منظم روزانه، شمارهگذاری شدهاند تا والدین و آموزگار در استفاده از آنها دچار سردرگمی نشوند.
در تکلیف هر روز، بر اساس بودجهبندی تدریس کتابهای ریاضی و فارسی کلاس اول، فعالیتهای تلفیقی از مفاهیم ریاضی و مهارتهای زبانآموزی گنجانده شده است.
در تصویر زیر به عنوان نمونه تکلیف شمارهی (7) را به طور کامل میبینید.


همانطور که مشاهده میکنید، فعالیتها به شکلی است که بچهها بدون نیاز به آموزش مستقیم و مستقل از معلم و مدرسه هم، میتوانند به راحتی آنها را انجام بدهند.
اما…
من به دو دلیل معتقدم بهترین روش استفاده از این کاربرگهای آموزشپنهان کلاس اول، این است که از طرف معلم، به عنوان تکلیف شب هماهنگ برای همهی بچهها مورد استفاده قرار بگیرد.
دلیل اول:
در صورتی که این کاربرگها به عنوان مشق شب بچهها باشد، به خاطر تنوع فعالیتها و در عین حال سادگی و قابل فهم بودن آنها، فرایند یادگیری و انجام تکالیف، برای بچهها سادهتر، لذتبخشتر و در عین حال اثربخشتر خواهد بود.
در واقع بچهها با صرف وقت و زحمت کمتر و با لذت بیشتر میتوانند به اهداف آموزشی کلاس اول برسند و از تکالیف سنتی رایج بینیاز گردند.
دلیل دوم:
استفاده از این کاربرگهای آموزشی کلاس اول توسط معلم، به عنوان مشق شب، برای همهی دانشآموزان یک کلاس باعث میشود، بچهها با آمادگی بیشتری در کلاس حاضر شده و نیاز آنها به تدریس مستقیم معلم کمتر شود.
بنابراین معلم با اطمینان خاطر از وضعیت آموزشی و یادگیری بچهها، میتواند فعالیتهای کلاسی خلاقانه و بازیهای آموزشی را جایگزین تدریس و تکرار و تمرینهای سنتی خود نماید.
به این ترتیب هم زحمتهای معلم همراستا با مسیر آموزشی کاربرگهای آموزشپنهان میشود و اثر بخشی آنها را دو برابر میکند و هم بچهها از مدرسه رفتن و آموزش دیدن لذت برده و اشتیاق به درس و یادگیری در آنها شکل میگیرد.






