۴ دلیل برای اجرای هماهنگ مجموعه تکالیف کلاس اول در مدرسه‌

4 دلیل برای اجرای هماهنگ مجموعه تکالیف کلاس اول در مدرسه‌

ایده‌ی طراحی این مجموعه تکالیف کلاس اول، زمانی به ذهنم رسید که به دنبال دیدگاه متفاوتی درباره‌ی آموزش به کودکان بودم.

در مسیر زندگی به این نتیجه رسیده بودم که همیشه هر تغییری در شرایط موجود، از تغییر در نگرش ما شروع می‌شود.

در ادامه، این تغییر نگرش، باعث تغییر در رفتار و تصمیمات ما می‌شود و در نهایت مجموعه‌ی این تغییرات، نتایجی جدید و متفاوت از گذشته را برای ما رقم خواهد زد.

مسیر آموزش به بچه‌ها هم از این قاعده مستثنی نبود.د

برای پیدا کردن راهی به سوی بهبود وضعیت آموزشی بچه‌ها، نیاز به تغییر نگرش اساسی و به تبع آن یافتن مسیری متفاوت از مسیر همیشگی بود. ا

کسی که یک کار را بارها و بارها به یک روش مشابه انجام می‌دهد نمی‌تواند انتظار نتیجه‌ی متفاوتی داشته باشد. (آلبرت انیشتین)

تفکرات انیشتین
                                                                                                                           دغدغه‌های تکراری شغل شما به عنوان مدیر یا مؤسس مدرسه چیست ؟ 
  • انتخاب و گزینش نیروهای جدید
  • کمبود آموزگاران توانا و با تجربه
  • جلب رضایت آموزگاران سرشناس و با تجربه و تثبیت حضور آن‌ها در مدرسه‌
  • مداخله‌ها یا توقعات نادرست والدین نسبت به مدرسه یا معلم
  • ضعف‌های آموزشی بچه‌ها
  • نارضایتی‌های دائمی والدین از معلم
  • رقابت‌های شغلی مخرب بین آموزگاران و مشکلات ناشی از آن

من مرضیه کاظمی هستم؛ مبتکر سبک آموزش‌پنهان در طراحی و تألیف محتوا و کاربرگ‌های آموزشی برای کودکان.

سال‌ها به عنوان آموزگار کلاس اول و معاون آموزشی فعالیت کرده‌ام و از نزدیک شاهد مشکلات آموزشی بچه‌ها، نگرانی‌های والدین، زحمت‌های آموزگاران و دغدغه‌های مدیران بوده‌ام.

ایده‌ی طراحی تکالیف آموزش‌پنهان، راه‌حلی عملی برای گذر از نارسایی‌های سیستم آموزشی بود که در این سال‌ها به تکمیل و اجرای آن پرداخته‌ام.

در این مطلب قصد دارم، درباره‌ی ارزش و نتایجی که این سبک تکلیف‌دهی برای مدارس ایجاد می‌کند، توضیح بدهم.

این مجموعه تکالیف کلاس اول چه ارزشی برای مدیر و مؤسس مدرسه ایجاد می‌کند؟

اگر شما دوست عزیز مدیر یا مؤسس یک دبستان هستید باید بگویم مهمترین کاری که این تکالیف کلاس اول برای شما انجام می‌دهند این است که به طور تمام و کمال، مسئولیت آموزش همه‌ی مفاهیم و مهارت‌های اساسی کلاس اول به دانش آموزان شما را بر عهده می‌گیرند.

این تکالیف هماهنگ، دانش‌آموزان شما را متناسب با توانایی‌های فردی آن‌ها، به تسلط در همه‌ی اهداف آموزشی کلاس اول می‌رساند و با این کار چندین دغدغه‌ی اساسی شما را حل خواهد کرد.

1- تسهیل فرایند گزینش و آموزش نیروهای جدید و توانا

این مجموعه تکالیف کلاس اول، به آموزگار و والدین دانش‌آموزان شما، مسیر درست آموزش مفاهیم و مهارت‌های اساسی کلاس اول را نشان می‌دهد.

به این ترتیب شما می توانید با خیال راحت، نیروهای جوان و بی تجربه‌ای را که از توانایی و پارامترهای شخصیتی لازم برای معلمی برخوردار هستند، استخدام کرده و بدون نگرانی از بی‌تجربگی و نداشتن سابقه‌ی تدریس آن‌ها، فقط با تکیه بر همین محتوای آموزش‌پنهان، مسئولیت آموزش دانش‌آموزان خود را به آن‌ها بسپارید.

در این مسیر آموزگار با مشاهده‌ی روند تألیف فعالیت‌ها، به اصول آموزش هر مفهوم پی برده و همزمان که بچه‌ها با انجام فعالیت‌ها به درک و بازکشف مفاهیم می‌پردازند، آموزگار هم فرصت پیدا می‌کند تا با این مسیر ساده و لذتبخش آموزش بچه‌ها همراه شده و با الگو گرفتن از این فعالیت‌ها و تکیه بر خلاقیت خود به تثبیت و تکمیل توانایی و مهارت بچه‌ها در استفاده از این مفاهیم بپردازد.

ما نمی‌توانیم با همان تفکری که مشکل را ایجاد کرده‌ایم، آن را حل کنیم. (آلبرت انیشتین)

2- تغییر نگرش و عملکرد آموزگاران با تجربه‌ی شما

این مجموعه تکالیف آموزش‌پنهان به آموزگاران با تجربه و با سابقه‌ی شما کمک می‌کند تا از زاویه‌ای دیگر به آموزش بچه‌ها نگاه کنند.

از زاویه‌ای که زمینه ساز بروز خلاقیت آن‌ها بوده و به آن‌ها آگاهی و قدرت می‌دهد که از تعصب و پافشاری بر شیوه‌های سنتی رایج دست بکشند و مسیر آموزشی ساده‌تر و لذتبخش‌تری را در پیش روی دانش آموزان خود ترسیم نمایند.

3- افزایش آگاهی و تخصص شما درباره‌ی اصول آموزش در کلاس اول

تکالیف آموزش‌پنهان، آگاهی و تخصصی را که خود شما درباره‌ی آموزش کلاس اول نیاز دارید، در کوتاهترین زمان ممکن، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بررسی فعالیت‌های این مجموعه تکالیف کلاس اول و شنیدن توضیحات تکمیلی درباره‌ی اهداف و روند طراحی فعالیت‌ها، به شما کمک می‌کند به طور کامل از اهداف آموزشی کلاس اول و مسیر رسیدن بچه‌ها به این اهداف آموزشی آگاه شوید.

این نوع از آگاهی و تخصص درباره‌ی مسیری که قرار است آموزگار و دانش‌آموزان شما در آن قدم بردارند، به شما کمک می‌کند با اطمینان خاطر و فارغ از قضاوت‌ها و تصمیمات اشتباه، مسئولیت خود را در نظارت آگاهانه بر عملکرد معلم و وضعیت آموزشی دانش‌آموزان خود، به انجام برسانید.

4- افزایش آگاهی والدین و جلب اعتماد آن‌ها نسبت به مدرسه و معلم

این مجموعه تکالیف کلاس اول، به والدین دانش‌آموزان، درباره‌ی مسیری که فرزند آن‌ها در مدرسه‌ی شما طی خواهد کرد، آگاهی و اطمینان خاطر می‌دهد.

این آگاهی و اطمینان خاطر آن‌ها، هم پشتوانه و گواهی است بر اعتبار مدرسه و کار همکاران شما و هم این که از بروز بسیاری از نارضایتی‌ها و مداخله‌های آن‌ها در کار شما و آموزگار، پیشگیری می‌کند.

با این تفاسیر، اجرای هماهنگ تکالیف آموزش‌پنهان در مدرسه‌ی شما، قطعاً می‌تواند مسیر جدیدی را در جهت رشد وضعیت آموزشی دانش‌آموزان شما ایجاد کرده و موجبات آرامش خاطر شما را درباره‌ی انجام هر چه بهتر مسئولیت سنگینی که بر عهده دارید، فراهم سازد.

امیدوارم با توضیحاتم توانسته باشم اعتماد شما را برای قدم گذاشتن در مسیر استفاده از این تکالیف و سبک آموزشی جلب کنم تا در سال تحصیلی جدید برای آموزش هر چه بهتر و ساده‌تر بچه‌ها، با هم همراه باشیم.

اطمینان دارم نتایج این همراهی، مقدمه‌ای خواهد شد برای گسترش همکاری در اجرای این سبک آموزشی و تکلیف‌دهی در پایه‌های تحصیلی بالاتر و حرکت به سوی ساختن یک سیستم آموزشی بهتر، برای تربیت و آموزش نسل آینده‌ی کشورمان.