با انجام فعالیتهای این کاربرگهای آموزشی، بچهها تمام اهداف آموزشی درسهای ریاضی و فارسی کلاس اول را به شیوهای ساده و روان، فارغ از تکرار و تمرینهای سنتی رایج و بدون اینکه نیاز باشد کسی این موضوعات و مفاهیم را مستقیماً به آنها آموزش بدهد، یاد میگیرند.
این فعالیتها از تنوع بالایی برخوردار هستند و به صورت تلفیقی از مفاهیم ریاضی و زبانآموزی طراحی شدهاند؛ اما اگر بخواهم اهداف هر درس را جداگانه بیان کنم به شرح زیر میباشد:
اهداف آموزشی کاربرگهای «آموزشپنهان» کلاس اول در درس ریاضی:
1- درک مفهوم اعداد یکرقمی و دورقمی و تصویرسازی صحیح از مفهوم این اعداد در ذهن بچهها، با این هدف که به توانایی انجام محاسبات ریاضی، به صورت کاملاً ذهنی، هم برای اعدادد یکرقمی و هم برای اعداد دورقمی برسند.
2-توانایی و مهارت حل مسئله به صورت ذهنی
3- یادگیری و تسلط بر فعالیتهایی مثل الگویابی و سودوکو
اهداف آموزشی کاربرگهای «آموزشپنهان» کلاس اول در درس فارسی (زبانآموزی):
1-تقویت مهارتهای دیداری و شنیداری
2- افزایش قدرت حافظه و توانایی تمرکز بچهها
3- شکوفایی خلاقیت بچهها در متننویسی و صحبتکردن
4-افزایش قدرت تحلیل بچهها با هدایت آنها به سمت کشف رابطهی بین حروف و صداها در کلمات
5 – یادگرفتن کلمهسازی به جای حفظ کردن کلمات با تکرار و تمرین
6- یادگرفتن درستنویسی و املا با تکیه بر حافظهی تصویری به جای تکرار و تمرینهای سنتی و املاگویی
7- روانخوانی و پیوستهخوانی کلمات و جملات به جای صداکشی
8 – افزایش درکمطلب
9- افزایش گنجینهی واژگان
10- متننویسی و جملهسازی خلاقانه
11- دستورزی
سعی میکنم به مرور دربارهی هر یک از این اهداف آموزشی و شیوهی صحیح دستیابی به این اهداف و نیز دیدگاههای اشتباه رایج در وضعیت فعلی آموزش کشورمان، مقالات یا ویدیوهایی را آماده کنم و با شما به اشتراک بگذارم.
و اما نکتهی پایانی که از نظر خودم اهمیت خیلی بیشتری نسبت به اهداف آموزشی بالا، در روند رشد و یادگیری بچهها و زندگی آنها در آینده دارد، تأثیری است که این نوع از آموزش و کاربرگهای آموزشی، در رشد قدرت تحلیل و تفکر بچهها دارند.
در واقع آموزش توانایی تفکر به بچهها، تأثیر ثانویهی این سبک از آموزش مفاهیم، بر روی ذهن آنها به شمار میآید؛ اما توانایی و مهارتی است که اولویت بسیار بالاتری نسبت به سرفصلهای آموزشی و درسی دارد و قطعاً در مسیر زندگی، نیاز ضروری هر فردی خواهدبود.
همهی اینها در حالی است که شیوههای آموزشی غلط و سنتی رایج، نه تنها کمکی به رشد این نوع از توانایی در بچهها نمیکند، بلکه به مرور با پرکردن ذهن آنها از اطلاعات و پافشاری بر کلیشهها، باعث کمرنگ شدن این تواناییها در بچهها میشود.
سعی میکنم در اولین فرصت محتوای کاملی دربارهی تأثیر شیوههای آموزشی بر رشد یا سرکوب تواناییها و مهارتهای فکری بچهها، از جمله خلاقیت، قدرت تفکر، تحلیل و استدلال آنها آماده کنم و با شما دوستان عزیز به اشتراک بگذارم.
شما دوست گرامی میتوانید مقالات مربوط به این موضوع را در بخش مسیر اصلی آموزش کودک مطالعه نمایید.






