استفاده از کاربرگهای آموزشپنهان به عنوان تکالیف هماهنگ در مدارس
اگر مدرسهی فرزند شما قصد تهیه و استفاده از این مجموعه کاربرگهای آموزشپنهان را به عنوان تکالیف هماهنگ برای همهی دانشآموزان خود دارد، به شما تبریک میگویم و این نوید را به شما میدهم که میتوانید با خیال راحت آموزش فرزندتان را به معلم او بسپارید.
زیرا در این صورت معلم میتواند، هماهنگ با این تکالیف و بدون نیاز به تکرار و تمرینهای سنتی، به بچهها کمک کند که به درک و بازکشف مفاهیم بپردازند و پس از این که مفاهیم را کشف کردند با آموزشهای خلاقانه و بازیهای آموزشی و با حداقل تکرار و تمرین، به تثبیت و تکمیل یافتههای آنها بپردازد.
در این حالت بهتر است اجازه بدهید فرزندتان، با شروع سال تحصیلی، طبق برنامهریزی معلم و هماهنگ با بقیهی دانشآموزان، به انجام فعالیتهای این مجموعه کاربرگهای آموزشپنهان بپردازد.
استفاده از کاربرگهای آموزشپنهان به عنوان یک محتوای آموزشی مستقل از مدرسه
در صورتی که مدرسه و معلم فرزند شما قصد اجرای سبک آموزشپنهان و استفاده از این محتوای آموزشی را ندارد، به شما توصیه میکنم در اولین فرصت قبل از آغاز سال تحصیلی، شروع به استفاده از این محتوای آموزشی برای فرزند خود نمایید.
این توصیهی من و عجلهام برای شروع انجام فعالیتها توسط فرزند شما، یک دلیل اساسی دارد.
آن دلیل این است که به طور عمومی شیوههای آموزشی رایج در کشور ما، بر پایهی تکرار و تمرینهای سنتی است و صرفاً از نظر ظاهری با شیوههای سنتی منسوخ شده تفاوت دارد.
این سبکهای رایج بر پایهی آموزش مستقیم معلم در کلاس و تکرار و تمرین زیاد بچهها در منزل و با نظارت والدین، استوار است.
به همین دلیل معمولاً با شروع سال تحصیلی بچهها از دو جهت در معرض آسیب قرار میگیرند:
1- آموزش مستقیم و توضیحاتی که در کلاس دربارهی هر مفهوم، از معلم دریافت میکنند راه را برای این که خودشان به بازکشف آن مفهوم بپردازند، میبندد.
در واقع اگر به هر مفهوم و هدف آموزشی به عنوان یک معما برای ذهن پویا و پرسشگر بچهها نگاه کنیم، آموزش مستقیم و زود هنگام معلم، مثل این است که بلافاصله بعد از طرح یک معما، بدون این که فرصتی برای تحلیل و کشف جواب آن بدهیم، پاسخ را تمام و کمال به بچهها بگوییم.
در این صورت، در بهترین حالت، بچههایی داریم که آن معما و جواب آن را به خوبی حفظ هستند.
در حالی که هدف اصلی ما از مطرح کردن معما یا به عبارتی همان اهداف آموزشی، این بود که ذهن کودک را به چالش بکشیم و قدرت تحلیل و استدلال او را رشد بدهیم.
به امید خدا، سعی میکنم در مطالب آینده، دربارهی اهداف آموزشی کلاس اول و تفاوت شیوههای آموزش هر یک از این اهداف و تأثیر هر کدام از آنها در رشد بچهها، توضیحات بیشتری را ارائه کنم.
2- تکالیف و تکرار و تمرینهای زیاد و فشار درسی که در شیوههای آموزشی رایج، به بچهها تحمیل میشود، باعث دلزدگی آنها نسبت به درس و آموزش میشود.
این بیانگیزگی و بیعلاقه شدن بچهها نسبت به درس و یادگیری، احتمالاً بر روی همکاری آنها در انجام فعالیتهای آموزشپنهان هم تأثیر منفی میگذارد.
بنابراین توصیه میکنم قبل از این که سال تحصیلی و آموزشهای رسمی شروع شود، فصل اول از کاربرگهای آموزشپنهان را برای بچهها شروع کنید تا فرصت کافی داشته باشند که فارغ از فشارها و تنشهای درسی و قبل از آموزش مستقیم معلم، به بازکشف و درک مفاهیم و مهارتهای اساسی کلاس اول بپردازند.
از نظر من مهمترین بخش کاربرگهای آموزشپنهان کلاس اول، فصل اول آن میباشد که در درس فارسی و مهارتهای زبانآموزی مربوط به بخش نگارههای کتاب فارسی است و در درس ریاضی هم به تصویرسازی صحیح اعداد یک رقمی در ذهن بچهها میپردازد و پایه و اساس درک مفهوم اعداد و رسیدن به توانایی انجام محاسبات ذهنی را در ذهن آنها میسازد.
بنابراین در حالتی که قرار است فرزند شما درگیر فرایند آموزش سنتی رایج شود، توصیه میکنم که حتماً این فصل از کاربرگها را قبل از شروع سال تحصیلی انجام دهد یا حداقل انجام آن را شروع کند تا آنچه را که باید قبل از آموزش مستقیم معلم، با تکیه بر تحلیل و استدلال خود بفهمد و یاد بگیرد، درک کرده و آمادهی دریافت توضیحات معلم و تکمیل یافتههای خود شود.
از آنجا که ممکن است شما دوست عزیز، بعد از شروع سال تحصیلی به جمع ما پیوسته باشید و فرصت طلایی تابستان را از دست داده باشید، پیشنهاد من این است که به این ضربالمثل ارزشمند -ماهی را هر وقت که از آب بگیرید تازه است- استناد کرده و هر کجای مسیر آموزش فرزندتان هستید، انجام کاربرگ های آموزش پنهان را برای او شروع کنید.
در این صورت از ابتدای جزوه شروع کنید و با توجه به سطح آموزشی فرزندتان، از او بخواهید، سؤالات ریاضی را به ترتیب و به طور کامل انجام بدهد، حتی اگر سال تحصیلی تمام شده است؛ زیرا این نوع از تصویرسازی اعداد، برای رساندن بچهها به محاسبات ذهنی در آموزشهای رسمی مدارس اتفاق نمیافتد و قطعاً سبک سؤالات ریاضی این کاربرگها، با وجود این که برای بچهها ساده است، اما جدید و متفاوت بوده و مسیر جدیدی را در درک مفهوم عدد و محاسبات ذهنی در ذهن آنها باز میکند.
در مورد سوالات مربوط به مهارتهای زبانآموزی، بهتر است خود شما فعالیتها را بررسی کرده و از قسمتی که فکر میکنید متناسب با سطح آموزشی آن لحظهی فرزندتان است، شروع کنید.
البته در صورتی که هنوز فرزند شما قاعدهی ترکیب حروف را یاد نگرفته و هنوز در مدرسه، اوایل بخش نشانههای (1) کتاب فارسی هستند، انجام کاربرگها را از ابتدای فصل یک شروع کنید تا با انجام فعالیتهای مربوط به کشف قاعدهی ترکیب حروف و کلمهسازی، وارد مسیر بازکشف ساختار نوشتاری زبان فارسی بشود.






