آنچه من به تجربه، در تعامل با والدین و بچهها متوجه شدم، این بود که مهمترین مشکل والدین در دوران تحصیل بچهها، این است که در کشور ما مرجع مشخصی برای کسب آگاهی دربارهی شیوههای درست آموزش و مسیر یادگیری بچهها برای والدین وجود ندارد و به همین خاطر در مسیر آموزش بچهها، آنها دچار چالشها و سردرگمیهای مختلفی میشوند و خیلی وقتها برای آنها سخت است که راه درست را از بیراهه بازشناخته و تصمیمات درستی دربارهی مسائل آموزشی بچهها بگیرند.
من در این مطلب قصد ندارم به شما توصیه کنم که کار و زندگی خود را رها کرده و در آموزش بچهها متخصص بشوید؛ اما توصیه میکنم کمی وقت گذاشته و فقط از الفبای یادگیری بچهها و اصول اولیهی آموزش آنها آگاه شوید.
مثل کسی که خیاط نیست، اما به خوبی جنس پارچهها و ویژگیهای آنها را میشناسد. چنین کسی خودش خیاطی نمیکند و بلد هم نیست؛ اما موقع خرید پارچه، هم به خوبی هدف و نیاز خودش از خرید پارچه را میداند و هم میتواند جنس مورد نیازش را به راحتی و با تشخیص درست از بین انواع پارچهها انتخاب کند.
لازم نیست شما روش تدریس انواع سرفصلها یا موضوعات کتابهای درسی را بدانید و به نوعی معلم خصوصی فرزند خود باشید.
اما…
لازم است مفاهیم و مهارتهای اساسی را که در واقع، اهداف اصلی در آموزش بچهها هستند، بشناسید تا بتوانید در مسیر آموزش بچهها میزان رشد و درک آنها از این مفاهیم و مهارتها را مورد ارزیابی قرار بدهید.
زیرا…
در نهایت آنچه از جنس دانش و اطلاعات با تکرار و تمرین در ذهن بچهها ثبت میکنیم پایدار نیست؛ اما آنها مفاهیمی را که درک میکنند، هرگز فراموش نکرده و این درک آنها از مفاهیم، پایه و بستری میشود که میتوانند یادگیریهای بعدی را بر روی آنها بنا کنند.
علاوه بر آن، به خاطر سرعت پیشرفت علم و تغییرات دنیا، صرفاً به خاطر سپردن یکسری مطالب علمی و اطلاعات، کاربرد خاصی در زندگی آیندهی بچهها نخواهد داشت.
اما…
تأثیری که درک مفاهیم بر رشد توانایی تفکر و تحلیل آنها میگذارد، ارزشمندترین دستاورد این مرحله از رشد و آموزش آنها است که همواره در مسیر زندگی خود به آن نیاز خواهند داشت.
احتمالاً شما هم مثل خیلی از والدین، کاملاً به این نیاز خود، برای کسب آگاهی واقف هستید و میپرسید: “چهطور میتوانم در مسیر کسب این نوع از آگاهی حرکت کنم؟”
تجربه به من ثابت کرده که یادگیری این موضوع برای والدین، صرفاً با توضیح دادن و توصیه کردن اتفاق نمیافتد و تنها راه آنها این است که خودشان این آگاهیها را در اثر تجربه و تعامل درست با بچهها، درک کنند.
برای رسیدن به این هدف، کاربرگهای آموزشپنهان میتواند پلی برای ایجاد تعامل درست و سازنده بین والدین و کودک باشد.
در حقیقت این مجموعه کاربرگ، هم نقش یک معلم آرام و صبور را برای بچهها ایفا میکند و هم نقش یک راهنما و همراه دائمی را برای والدین بر عهده خواهد داشت.
یکی از شیرینترین نتایجی که هر سال از اجرای کاربرگهای «آموزشپنهان» در مدرسه میگرفتیم، بازخوردها و نتایجی بود که والدین دربارهی تغییر دیدگاه خود نسبت به آموزش و روند یادگیری بچهها، به ما میدادند.
این بازخوردها، از جانب والدین و آموزگاران، در هر سال تحصیلی، به قدری زیاد بود که ما را به یقین رساند، این کاربرگها در واقع هم برای بچهها «آموزشپنهان» است و هم برای والدین و آموزگارانی که شاهد انجام فعالیتها توسط بچهها هستند و روند رشد و یادگیری آنها را مرحله به مرحله میبینند.
این کاربرگها از سه جنبه به شما کمک میکنند:

1- فرزند شما بدون نیاز به آموزش مستقیم، با انجام دادن فعالیتها، آرام آرام به همهی مهارتهای زبانآموزی از جمله روانخوانی و درکمطلب، کلمهسازی، جملهسازی و متننویسی، املا و درست نویسی مسلط شده و نیز مفاهیم و اهداف اصلی درس ریاضی را که مهمترین آنها درک صحیح مفهوم عدد و رسیدن به توانایی انجام محاسبات ذهنی و مهارت حل مسئله است، به درستی درک کرده و یاد میگیرد.
2- شما با مشاهدهی نحوهی فکر کردن فرزندتان هنگام پاسخگویی به سؤالات، به خوبی میتوانید تغییرات و روند رشد او را ارزیابی نمایید و از یادگیری کامل او در هر مرحله از آموزش اطمینان خاطر پیدا کنید.
3- آرام و پیوسته، الفبای آموزش و مسیر درست یادگیری بچهها را به شما نشان میدهند.
در واقع نیاز نیست شما وقت زیادی را صرف کنید، تا بدانید مسیر درست یادگیری بچهها چیست و چگونه باید آن را در عمل اجرا کنید.
در کاربرگهای «آموزشپنهان» فعالیتها به گونهای طراحی شده که کودک با انجام هر فعالیت، پیشنیازهای لازم را، برای پاسخ دادن به فعالیتهای بعدی، درک میکند و با استفاده از آنها، میتواند به سؤالات و فعالیتهای بعدی پاسخ بدهد؛ در واقع، او به این صورت، قدم به قدم مفاهیم را میفهمد و به مرحلهی بعد میرود.
بنابراین، همین که بچهها، فعالیتها را به ترتیب انجام میدهند، یعنی این که قدم به قدم در مسیر درست یادگیری پیش میروند؛ بدون اینکه نیاز باشد، شما کار خاصی انجام داده یا آموزش خاصی به آنها بدهید.
به این ترتیب، شما هم طی یک فرایند روان و لذتبخش با مشاهدهی روند رشد بچهها، آگاهیهای لازم را دربارهی مسیر آموزش و نحوهی یادگیری آنها کسب خواهید نمود.
وقتی شما شاهد انجام دادن انواع فعالیتهای «آموزشپنهان» این کاربرگها توسط فرزند خود هستید و نحوهی فکر کردن و پاسخ دادن او به سؤالات را میبینید، متوجه میشوید که در این مسیر، چه خبر است و چهطور آرام آرام در مسیر درست، نوع فکر کردن و تواناییهای بچهها تغییر میکند.
در این کاربرگهای آموزشی، هر جا که نیاز به همراهی شما در آموزش بچهها میباشد، تیتر فعالیت را خطاب به شما نوشتهام یا هر از گاهی، در مواقع لزوم، نکاتی را دربارهی مسیر یادگیری بچهها توضیح دادهام تا شما بدانید، در آن مرحله از رشد، فرزندتان باید به چه سطحی از یادگیری رسیده باشد و از تحقق اهداف آموزشی در آن مرحله مطمئن شوید.
در کنار این نکات، بازیهای تکمیلی و راهکارهایی نیز ارائه کردهام تا در صورت نیاز، بتوانید با انجام آنها با فرزندتان، به او کمک کنید با توانایی و آمادگی بیشتری به سراغ انجام فعالیت های بعدی و مراحل بعدی یادگیری برود.
به این شکل، بعد از انجام این مجموعهی کامل و جامع آموزشی توسط فرزندتان و رشد همه جانبهی تواناییهایش، شما هم به عنوان والدی که در این مسیر، دورادور همراه او بودهاید، دقیقاً میدانید، در ذهن او چه اتفاقاتی افتاده و چه مسیری منجر به بروز چنین نتیجهای شده است.
قطعاً این تجربه از اولین و مهمترین سال آموزش رسمی فرزندتان و نتایجی که در رشد او حاصل میشود، میتواند برای شما، در سالهای بعد، کمک کننده و راهگشا باشد تا با آگاهی و آرامش بیشتری، فرزندتان را در ادامهی مسیر رشد و یادگیری همراهی کنید.
به امید خداوند سعی میکنم، در ادامهی مسیر، همزمان که بچهها فعالیتها را انجام میدهند و شما روند رشد آنها را میبینید، یک سری توضیحات دربارهی مسیر یادگیری بچهها در کلاس اول و تفسیر اهداف گنجانده شده در فعالیتها، ارائه کنم تا مسیر کسب آگاهی برای شما هموارتر بشود.
امیدوارم در پناه هدایت خداوند، بتوانم این مسیر تولید محتوا را ادامه داده و در سالهای بعد محتوای مناسب پایههای بعدی را ارائه بدهم تا باز هم با شما در این مسیر زیبا همراه باشم.






