آیا تکالیف آموزش‌پنهان زحمت معلم را بیشتر نمی‌کند؟

آیا تکالیف آموزش‌پنهان زحمت معلم را بیشتر نمی‌کند؟

در کشور ما، آموزگاران کلاس اول مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

هم از نظر آموزشی، رساندن همه‌ی دانش‌آموزان به همه‌ی اهداف آموزشی، کاری سخت و پردغدغه است و هم به خاطر سن کم بچه‌ها و آشنا نبودن آن‌ها با نظم و قوانین مدرسه، زحمت کلاسداری و قانونمند کردن آن‌ها سخت‌تر از پایه‌های تحصیلی بالاتر است.

به همین دلیل معمولا‌ً اولین واکنش آموزگاران کلاس اول، به هر سبک یا محتوای آموزشی جدید، این است که آیا این تکالیف، زحمت ما را زیاد نمی‌کند؟ آیا باید این تکالیف را هر روز، دقیق و کامل تصحیح کنیم؟ آیا لازم است هر روز فعالیت‌های تکالیف روز قبل را در کلاس، حل کنیم؟

این نوع سؤالات نشان می‌دهد که تا چه حد آموزش سنتی برای آموزگاران ما دغدغه ایجاد کرده و باعث ایجاد زحمت و چهارچوب محدود کننده‌ای در کار آن‌ها شده است.

همان‌طور که در توضیحات قبلی گفتم، کاربرگ‌های آموزش‌پنهان به هیچ عنوان ویژگی‌های سبک آموزش سنتی را ندارند.

این فعالیت‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که نه قبل از انجام آن‌ها نیاز است آموزش خاصی به بچه‌ها بدهید و نه بعد از انجام آن‌ها لازم است همان سؤالات را مجدداً، در کلاس تکرار کنید تا در ذهن بچه‌ها تثبیت شوند.

به هر اندازه که هر مفهوم، نیاز به تکرار داشته باشد، در تکالیف بعدی به شکل‌های مختلف این تکرار به شیوه‌ای خلاقانه صورت گرفته است.

در مورد تصحیح کردن تکالیف یا حل کردن آن‌ها در کلاس هم، باید بگویم به هیچ عنوان نیاز به انجام این کارها نیست.

چه بسا تصحیح کردن دقیق این تکالیف روزانه کلاس اول و یا حل کردن آن‌ها در پای تخته، به نوعی باعث اتلاف وقت و انرژی گرانبهای شما و دانش‌آموزانتان خواهد بود.

در واقع این نوع از تکرار فعالیت‌ها و حل کردن مجدد آن‌ها در کلاس، هم باعث از بین رفتار جذابیت آن‌ها برای بچه‌ها می‌شود و هم از قدرت آموزش‌پنهان بودن این تکالیف روزانه کلاس اول و تأثیر آن‌ها بر مهارت‌های فکری و توانایی تحلیل و استدلال بچه‌ها می‌کاهد.

شاید این توضیحات من، این ابهام را در ذهن شما ایجاد کند که تصحیح نکردن تکالیف باعث بی‌تفاوتی بچه‌ها نسبت به تکالیفشان می‌شود و یا این که ممکن است بچه‌ها بعضی سؤالات را به اشتباه پاسخ دهند و این اشتباهات در ذهن آن‌ها ثبت شود.

در پاسخ به این ابهام باید بگویم به هر حال هر نوعی از تکلیف منزل را که برای بچه‌ها تعیین کنید، نیاز به یک کنترل کلی دارد تا بچه‌ها قانونمند شده و بدانند که شما برای زحمتی که در انجام تکالیف خود کشیده‌اند، ارزش قائل هستید.

برای تکالیف آموزش‌پنهان هم شایسته است شما این نوع از نظارت کلی بر انجام تکالیف بچه‌ها را داشته باشید اما بنا به دلایل زیر به هیچ عنوان دغدغه‌ی اشتباه نوشتن بچه ها را نخواهید داشت.

با توجه به این‌که فعالیت‌ها بسیار ساده و قابل فهم برای بچه‌ها طراحی شده و از آن‌جا که لازم است والدین تیتر فعالیت‌ها را برای بچه‌ها بخوانند، احتمال اشتباه نوشتن بچه‌ها به حداقل می‌رسد. 

قطعاً اگر هم بچه‌ها در مورد فعالیتی، دچار ابهام یا اشتباه شوند، این حضور والدین کمک می‌کند که برداشت‌های اشتباه یا ابهام‌های بچه‌ها، قبل از انجام آن فعالیت، به راحتی برطرف گردد.

پس نیازی نیست شما به عنوان معلم دغدغه‌ی اشتباهات بچه‌ها در انجام تکالیف را داشته باشید و صرفا‌ً یک نظارت کلی بر انجام این تکالیف بچه‌ها، از سوی شما کفایت می‌کند. 

بنابراین به شما این اطمینان خاطر را می‌دهم که تکالیف آموزش‌پنهان، در کنار اثرات مثبتی که در رشد آموزشی بچه‌ها و هماهنگی آموزشی آن‌ها دارد، زحمت اضافه‌ای را به معلم تحمیل نخواهد کرد.

س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید